JUM MATH Actualidad

17 May 2021

Col-legi Mestral: “Arriben a resoldre una equació amb un procés d’aprenentatge natural que no els suposa cap bloqueig”

El Col·legi Mestral és un centre educatiu d’Eivissa que fa quatre anys va decidir fer un canvi en el sistema tradicional d’ensenyament de les matemàtiques. La raó principal va ser que van detectar una tendència a la mecanització dels processos d’aprenentatge, sobretot en Educació Primària, i la necessitat de comprendre el concepte matemàtic a través d’un procés inductiu i graó a graó.

Entrevistem a la Mónica Fernández, docent de matemàtiques de 1r i 3r de l’ESO perquè comparteixi la seva experiència. En primer lloc, ens conta que ensenyar matemàtiques amb JUMPMath permet que els estudiants es facin preguntes. Veuen que les matemàtiques tenen una dinàmica de fons que es pot filar, i això li encanta de la metodologia.

“Amb JUMP Math els alumnes s’acostumen al fet que estigui tot raonat, justificat. No els pots posar una fórmula de matemàtiques i ja està, perquè et preguntaran per què és així?, d’on ve això?. I com a docent li ho has de justificar. Abans, l’ensenyament es basava en procediments apresos que et creies i ja està: t’ensenyaven “el com”. Ara, amb JUMP Math, ensenyem “el perquè””.

Un dels continguts que la Mónica posa com a exemple d’aquest aprenentatge escalonat i des del perquè, és el de les equacions. Comença amb la distribució de pomes en bosses en una balança. A poc a poc va pujant el nivell de dificultat i arriba un punt que en la solució apareix una -X, i els estudiants es pregunten si pot haver-hi -3 pomes. “És llavors quan han arribat al punt de resoldre una equació sense adonar-se”, afirma la Mónica.


Colegio Mestral ESO

Utilitzar el diagrama de cinta per a l’aprenentatge dels percentatges també és un exemple clar de com els estudiants resolen problemes d’una certa dificultat amb tota la naturalitat del món.

Moltes gràcies Mónica per compartir la teva experiència.

Col-legi Mestral Conèixer més sobre JUMP Math